dimecres, 27 d’octubre del 2010

Article del Diari del Maresme, sobre Víctimes del Maltractament

L’art serveix perquè la gent pensi, reflexioni”

Malgrat de Mar acollirà del 29 d’octubre al 21 de novembre l’exposició ‘Víctimes del maltractament’, una mostra de 35 quadres de la pintora Ester Besolí. L’exposició, que ja ha visitat més d’una cinquantena de poblacions, planteja la greu problemàtica de les dones maltractades en forma de denúncia social.
Quines motivacions et van impulsar a crear aquesta mostra-denúncia?
Cada matí comprava el diari i hi havia una petita notícia a “sucesos” on es deia que un home havia matat a la seva dona; jo m’indignava per veure que aquesta notícia era entre cotilleos i anècdotes socials, quan era una notícia molt greu. Algú havia mort a mans de la seva parella, avui en dia i en el primer món. Vaig començar a retallar els diaris i a pintar, ho necessitava; com a dona no podia ser que ningú denunciés el tema. Clar, estem parlant que la vaig pintar entre el 2002 i 2003.
Un dels aspectes a destacar és que els quadres mostren de forma independent a cada víctima…
Sí, cada quadre porta enganxat la notícia d’aquella agressió. Jo he posat la imatge, de com va patir aquella dona el dolor, la injustícia.
Per quin motiu les teves obres destaquen pel seu impacte visual?
Un dia vaig sentir a la televisió que comparaven una violació amb un robatori, i van dir.. ‘és un delicte més’. No senyor! vaig fer un quadre molt explícit on tu veus com es trenca una dona després d’una violació. Tothom entén que el terrorisme és dolent, hem vist les conseqüències. No tapem sota la manta aquest tema; hem de saber de què parlem. Vull que aquella imatge estigui gravada en el teu cap cada cop que es parli de violència de gènere.
Ester Besolí
Què creus que caldria potenciar socialment davant el maltractament?
Hem canviat lleis, jutges,… la premsa per fi s’hi ha posat, els ajuntaments han ficat recursos. Només ens queda una carta, la més important, l’educació. Des de casa educar en igualtat, deixar de criar princeses que necessiten ser rescatades i criar persones lliures, independentment del seu sexe.
I quin és el gra de sorra que pot aportar l’art?
Nosaltres només podem remoure els pensaments. Jo sé que si veniu a la inauguració, quan sortiu estareu una estona parlant sobre el tema, i quan algú comenti el tema vosaltres estareu sensibles. L’art només serveix perquè la gent pensi, reflexioni…es qüestioni coses.
Els quadres també inclouen plafons explicatius. Quina informació aporten?
Definicions: què és un maltractament, una ablació, estadístiques molt reals com que una de cada tres dones al món han sofert abusos en algun moment de la seva vida, informació sobre el tema.
Per quin motiu has elaborat les obres amb diferents tècniques i formats?
Habitualment treballo així, les peces grans sobre tela amb oli, i les peces més petites sobre paper amb tècnica mixta. M’agrada molt l’oli perquè et dona molts matisos, però el paper en petit em dona un joc de tècniques diferent, i crec que tot junt em serveix molt com a llenguatge.
En què consisteix la perfomance de presentació de l’exposició a càrrec de l’actriu Olga Besolí?
L’Olga es posa en la pell d’una dona maltractada i ataca de front a tots els que van plantar la llavor perquè ella fos així. Una persona submisa no neix, la creem amb anuncis de règims, amb nines barbie, preguntant-li si encara no tens nòvio. Criem princeses perquè vinguin a viure en una guerra, i a ells els criem guerrers… Alguna cosa falla.
Ara, veient la mostra acabada, quins són els teus sentiments?
Després de més de 50 ciutats visitades, per una banda tens ganes de tancar-la al magatzem i dir ja està, ho tenim solucionat. Per l’altra, com artista, cada cop que la penges i veus que hi ha gent que s’emociona penses que encara el teu missatge està viu i hem de continuar fins que no faci falta.
A partir d’ara, cap a on vols orientar les teves properes creacions?
Estic treballant amb dues exposicions alhora, una surt aquest març vinent, es diu Deesses, i és un homenatge a la fertilitat, a les antigues Deesses que representaven el fruit, la terra, I un altra que és molt més crítica sobre religió i dona… Aquesta encara no tinc data… i fins que no ho tens al sac…
Per: Ramon Texidó | Fotos: esterbesoli.blogspot.com